De officielle regler bliver hvert år revideret, så de passer til årets arrangement.

Deltagere

  • Et sjak skal bestå af 3 deltagere for at være med i konkurrencedelen.
  • Der to aldersinddelinger indenfor konkurrencen: 11-13 år og 14-16 år. Det er alderen på løbets første dag, som er afgørende for, hvilke aldersgrupper sjakket deltager i. Derudover er det muligt at deltage udenfor konkurrence i aldersgruppen 11-16 for de spejdere, som gerne vil øve sig på adventurespejd.
  • Spejderne deltager uden ledsagelse af voksne og skal derfor kunne klare sig selv med den støtte og hjælp de får af arrangementet. Ledere kan dog deltage på arrangementet som hjælpere.

Deltagerkrav

  • Alle deltagere skal kunne gå ca. 30 km. Overnatningsoppakning bliver transporteret, men spejderne skal gå med det mest nødvendige oppakning i dagstursrygsæk.
  • Alle spejdere skal bære synligt tørklæde på hele turen. FDF'ere og medlemmer af andre ungdomskorps / spejderlignende foreninger skal bære synligt tegn på, hvor de kommer fra.

Sjakkrav

  • Det er ikke tilladt for sjak at splitte sig op. Man skal gå samlet hele vejen. Det vil sige at sjakmedlemmer ikke må efterlades uden konkret aftale med HQ.
  • Sjakket skal kontakte HQ, hvis de er blevet væk, har generelle spørgsmål, et sjakmedlem er blevet skadet, eller sjakket på anden måde har brug for hjælp.
  • Deltagere må ikke være i kontakt med udenforstående under arrangementet. Dvs. at spejdere f.eks. ikke må være i kontakt med forældre eller ledere i løbet af weekenden. Al kontakt mellem deltagere og udenforstående skal gå igennem HQ.
  • Ønsker et sjak eller en deltager at udgå fra konkurrencen undervejs, skal sjakket ringe til HQ, der vil sørge for at sjakket bliver afmeldt på den rette måde og transporteret til sovestedet, såfremt det er nødvendigt.

Udstyr

  • Alle sjak skal medbringe alt, hvad der er beskrevet i deltagerbrevet, som bliver udsendt senest 1 uge før arrangementets afholdelse.
  • Alle sjak skal medbringe en GPS, hvor det er muligt at indtaste og aflæse koordinater. Vi anbefaler fx Garmin ETrex eller Dakota serien eller lignende, som mange spejdergrupper har. Spejderne skal kunne håndtere GPS’en, så de kan oplyse deres position.

Sikkerhed

  • Sjak hjælper hinanden, hvis der skulle ske noget, der er til fare for ens egen eller et andet sjaks sikkerhed.
  • Poster kan lukke før tid, såfremt HQ finder det nødvendigt.
  • Sjak skal altid følge løbsledelsens, postmandskabets og HQs anvisninger ved ruteangivelser, større trafikerede veje eller andet, der har betydning for spejdernes sikkerhed.
  • Alle spejdere skal efter mørkets frembrud bære synlige refleksveste.

Hjælpere

  • Alle over 16 år kan være hjælpere.
  • Som leder for deltagende sjak har du mulighed for at være en del af løbet som hjælper.
  • Det er IKKE muligt at deltage som leder på løbet uden at være hjælper. Ledere, der ikke er tilmeldt som hjælper, bliver bedt om at forlade løbsområdet.
  • Hjælpere, der har deltagende spejdere, skal være særligt opmærksomme på, at det er Spejder5kamp, der har ansvaret for spejderne fra løbets start til slut. Det er derfor vigtigt, at alle beslutninger angående spejderne aftales med HQ, så vi har overblik over hver enkelt spejder på ethvert tidspunkt.
  • Hjælpere deltager som udgangspunkt under hele løbet.

Har du spørgsmål til reglerne, kan du kontakte os på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Disciplinerne

Fakta

Dato: 9. - 11. september 2022
Pris: ikke fastsat endnu
Max antal: ca. 150 deltagere

Kontakt

Email: spejder5kamp@gurredam.dk
Website: www.gurredam.dk

Spejdercentret Gurredam
Gurrevej 322
3000 Helsingør

Gurredam logo